Recensie

Abendmusiken

Eerste concert in de serie 'Abendmusiken' van dit jaar in de Oosterkerk te HOORN op zaterdag 5 maart. Het Collegium Musicum Hornense en de Capella Horna onder leiding van Harry Toebes. Aad van der Hoeven orgel. Er was een redelijke belangstelling.

HOORN - Alweer voor het derde jaar. De traditie van de serie 'Abendmusiken' stamt van origine uit Lübeck: om vijf uur op zaterdagmiddag een concert van een uur voor iedereen die maar naar binnen wil om even te luisteren. Ik heb een zwak gevoel van twijfel, deze tijd is niet de tijd van Bach en consorten, en ik gun de musici toch een wat breder gehoor.

Het concert van zaterdagmiddag was op alle fronten meer dan de moeite waard. Orgelwerken, een cantate en vooral een primeurtje van de vrij onbekende componist Johann Hugo von Wilderer, een tijdgenoot van Bach. Buiten dat, Bach kende het werk van deze collega en gebruikte dat zonder probleem voor eigen voordeel.

Een dergelijke handelwijze zou heden ten dage op zijn minst enige afkeuring ondervinden, maar in vroeger eeuwen was men trots om eigen werk terug te horen, bij een andere, soms bekendere componist.

Zo borduurt Bach rustig verder op Vivaldi, kopieert Mozart Telemann in een vioolconcert, en gebruikt Bach genoemd werk van Wilderer voor zijn Hohe Messe. Dezelfde kooropening, iets meer 'Bach', maar vervolgens fuga voor orkest en koor zoals Wilderer dat ook deed.

De Oosterkerk bezit een uitstekende akoestiek, maar helaas geen orgel om barok op te spelen. Aad van der Hoeven opende dit concert met BWV 654, maar de dispositie van dit orgel blijft beperkt. In het preludium in cmoll miste dan toch een stevige 16' in het pedaal, (of eigenlijk een 32'), maar vooral het verschil tussen hoofdthema en de triolen komt door gebrek aan een duidelijke mixtuur 4/5 slecht uit de verf.

Desondanks was de uitvoering een bezoek aan dit concert meer dan gerechtvaardigd.

Het 'Kyrie van von Wilderer' heette een Nederlandse primeur, maar was in ieder geval zeer duidelijk herkenbaar als voorstudie van Bachs h-moll Messe. Een boeiende compositie, waar Bach door geïmponeerd was. Nou, wij in de Oosterkerk eveneens.

Van Johann Ludwig Krebs speelde Aad van der Hoeven een koraalvoorspel en daarna zijn fuga in B-dur. (Bes groot). Een fraai werk maar opnieuw jammer dat het orgel eigenlijk een paar stemmen mist, bijvoorbeeld enkele scherpere prestanten.

Bovendien maakt het pedaal teveel mechanische herrie, en dat is jammer voor de prestatie van de organist. De uitvoering van Aad van der Hoeven was evenwichtig en verdiende zeker het predikaat mooi.

Het concert werd besloten met de cantate BWV 196, een bruiloftcantate, gebaseerd op psalm 115. Tekst: 'Der Herr denket an uns'. Veel toonschildering en een mooie fuga op 'Amen', door Bach zelf toegevoegd. Het koor en orkest zette een fraaie vertolking neer, waarbij het stabiele spel van de cello. opviel, het koor zong op deze bas. Een kleine kanttekening: slechts vier e-snaren van de eerste viool, zuiver stemmen!

Het concert was de moeite waard om de zondag in te gaan!

WIM MEILOF

Concert: 05-03-2005

Ook bij dit concert:

"Abendmusiken" met primeur in Oosterkerk (persbericht)

Abendmusiken in de pers