"Abendmusiken" met primeur in Oosterkerk

Hoorn- Op zaterdag 5 maart opent de Stichting Abendmusiken het nieuwe concertseizoen met een primeur! Van de Duitse componist Johann Hugo von Wilderer wordt het "Kyrie" voor koor en orkest uitgevoerd. Von Wilderer was een tijdgenoot van de grote Bach. Van Bach is bekend dat hij dit werk in huis had (vermoedelijk zelf overgeschreven) en als inspiratie heeft gebruikt voor het "Kyrie" uit zijn beroemde "Hohe Messe". Het Collegium Musicum Hornense, het barokorkest Cappella Horna en orgelsolist Aad van der Hoeven uit Rotterdam voeren om 17.00u o.a. dit "Kyrie" uit in de Oosterkerk aan de Grote Oost te Hoorn. Dirigent is Harry Toebes.

Met dit concert gaat alweer het derde concertseizoen van de serie "Abendmusiken" van start. De serie blijkt een succes, gelet op het gemiddelde aantal van 250 bezoekers per concert. De combinatie van orgelsolowerken en werken voor koor en orkest uit de Duitse barok blijkt een gelukkige keus te zijn. Bovendien heeft de gemeente Hoorn haar waardering laten blijken door deze gratis concerten te ondersteunen met een subsidiebedrag.

Organist Aad van der Hoeven speelt werken van Bach, o.a. de grote Preludium in c-Moll, BWV 546 en van Johann Ludwig Krebs, een leerling van Bach, het koraalvoorspel "Ach Gott, erh`ör mein Seufzen" en de Fuga in Bes-Dur.

Naast het genoemde "Kyrie" van Von Wilderer, voeren het Collegium Musicum Hornense en Cappella Horna Bachs cantate BWV 196 "Der Herr denket an uns" uit.

Hoewel de gemeente Hoorn en een aantal ondernemingen de concerten financieel

ondersteunen en de concerten "lowbudget" zijn opgezet, is het voor de stichting Abendmusiken moeilijk een jaarbegroting sluitend te krijgen. Bewust is gekozen voor het niet heffen van toegang voor deze concerten, maar het publiek bij de uitgang te vragen om een vrijwillige bijdrage. Dit concept wil de stichting niet loslaten, juist om ook mensen met een "beperkte portemonnee" in de gelegenheid te stellen dergelijke concerten bij te wonen.

De stichting wil graag structureel inkomsten genereren, waardoor op basis van een meerjarenplan de concerten kunnen worden gefinancierd en is daarom op zoek naar bedrijven en instellingen die een deel van de kosten voor een concert willen dragen.

Op de website van de stichting, www.abendmusiken.nl is meer informatie over achtergrond en opzet van de concerten te vinden. Via de infolink op de site kunnen potentiële ondersteuners zich melden.

Concert: 05-03-2005

Ook bij dit concert: