Uurtje barok luisteren in Hoorn slaat aan

HOORN - De Hoornse organisatie Abendmusiken gaat verder als stichting. Het gaat de club zo goed dat ze als rechtspersoon door wil gaan met het houden van concerten op de zaterdagnamiddag. "Het concept - orgelspel met cantates - blijkt goed ,aan te slaan", zegt initiatiefnemer H. Toebes in een terugblik.

Vorig jaar is Abendmusiken als particulier initiatief van start gegaan. De drie concerten, waarop alleen barokmuziek ten gehore wordt gebracht, in de Oosterkerk trokken een gemiddelde bezetting van ruim 200. Dat is veel. De concerten zijn gratis, de collecte na afloop levert regelmatig een aardig bedrag op.

Van Zonneveld

Volgend jaar geeft de stichting opnieuw een reeks van drie concerten. De data staan vast. Het concert op 13 maart speelt orgelsolist Henk van Zonneve1d. Het achtstemmige CrucifIxus van Antonio Lotti en de cantate "Ich elender Mensch wer wird mich erlösen", bwv 48 van Bach zullen weerklinken.

Het begrip Abendmusiken. is al heel oud. Het is in de zeventiende eeuw ontstaan in Lübeck, waar de componist Buxtehude een van de organisatoren was korte concerten. Bach had er als 20-jarige een voetreis van 300 kilometer voor over om ze te beluisteren. De concerten vonden plaats in de kerk, vijf keer per jaar, van 17.00 tot 18.00 uur, net na de middagdienst. Ze waren zeer in trek bij de kooplieden in deze Hansestad.

De concertserie in Hoorn bouwt voort op de

traditie uit Lübeck: een uur kerkmuziek op de zaterdagmiddag tussen 17.00 en 18.00 uur. De organisten die het Bätz/Witte orgel bespelen zijn vakmusici.

Cappella Horna

De cantates worden uitgevoerd, door een vast orkest, Cappella Horna en een vast koor, Collegium Musicurn Hornense. Het tien man tellend orkest bestaat deels uit professionals en deels uit vakstudenten. Het koor, 25 mensen, bestaat uit voornamelijk geschoolde amateurs met een brede zangervaring. "Het is een kwestie van twee keer repeteren en zingen", zegt Toebes, die dirigent van de concerten is.

De oprichting van een stichting geeft potentiële subsidiegevers meer mogelijkheden om financiële steun te geven licht Toebes toe. Momenteel zijn de Oosterkerk en de Rabobank subsidiegevers.

Website

Voorzitter van de stichting is A. Vrijmoeth uit Assen, penningmeester is K. van Wieren uit Hoorn. Beiden zijn lid van het koor. Toebes is secretaris. Meer informatie is te vinden op internet via www.abendmusiken.nl.

Concert: 27-09-2003