Abendmusiken bouwt voort op traditie

Hoorn - Bach staat zaterdag centraal tijdens het tienjarig bestaan van de Stichting Abendmusiken.

De concertserie Abendmusiken ging in september 2002 van start en bouwt voort op een oude traditie uit de Duitse stad Lübeck. Vanaf de zeventiende eeuw werden in deze stad wekelijks orgel- en cantateconcerten gegeven voor een zo breed mogelijk publiek.

In Hoorn organiseert Abendmusiken ieder jaar een aantal gratis toegankelijke concerten in de Oosterkerk. Het lukt de stichting vooralsnog, dankzij een weldoener, de concerten te organiseren zonder toegangsprijs. Het bestuur wil zo lang mogelijk aan deze traditie vasthouden. Het tienjarig bestaan van Abendmusiken wordt zaterdag gevierd met werken van Bach. Deze componist neemt bij de concerten van Abendmusiken de grootste plaats in.

Op het programma staat een aantal zelden uitgevoerde werken. Een van deze composities

wordt aan Bach toegeschreven, maar of hij werkelijk de componist was, is niet zeker. Het concert wordt geopend door het Collegium Musicum Hornense, de solisten Marjan Smit (sopraan) en Maria den Hertog (alt) en barokorkest Cappella Horna met 'Kyrie eleison-Christe eleison-Kyrie eleison', drie delen die de opening vormen van de mis. Orgelsolist Hein Hof, sinds 2002 betrokken bij de concerten van Abendmusiken, speelt op het Bätz/Witte-orgel een aantal delen uit de 'Kleine Orgelmis'. Na het 'Sanctus' voor twee koren en orkest, speelt Hein Hof het koraalvoorspel 'An Wasserflüßen Babylon'. Het concert eindigt met Bachs cantate BWV 64, 'Sehet, welch ein Liebe'. Dirigent Harry Toebes geeft een toelichting op het programma.

Het concert in de Oosterkerk aan het Grote Oost begint om 17 uur.

Concert: 29-09-2012

Ook bij dit concert: