Recensie

Genieten van concert Abendmusiken

Slotconcert Stichting Abendmusiken door Collegium Musicum Hornense en Barokorkest Capella Horna o.l.v. Harry Toebes. Solisten: Maria de Hertog (alt), Mattijs Hoogendijk (tenor) en Coert van den Berg (bas). Orgel en klavecimbel: Hein Hof. Gehoord zaterdag 26 september in de Oosterkerk in Hoorn. Er was veel belangstelling.

Eén van de succesredenen van de Abendmusiken ligt zeker in de uitstekende samenwerking tussen de Stichting Oosterkerk en de Stichting Abendmusiken. Wederzijdse steun op financieel, cultureel en muzikaal terrein, scheppen voor Harry Toebes, koor en orkest een ambiance die deze bijzondere concertvorm al zeven jaar tot een succes maakt in Hoorn e.o.

Geopend werd met Brandenburgs Concert nr 5 van Bach. Zeer kleine strijkebezetting (iedere stem slechts één strijker), en een poging richting barokstemming. Het gebruik van een barokstrijkstok met overspanning maakt nog geen barokviool van een modern instrument. De traverso werd op de Duitse wijze van dwarsfluitspelen gespeeld; ondanks het goede spel van de fluitist is de Franse manier van fluitspelen veel directer. Maar dan blijft de vraag of dat bij een barokinterpretatie past. De klank van het klavecimbel was bescheiden, zeker als de 4' werd ontkoppeld. Goede uitvoering, maar met dirigent speel je als musicus iets vrijer, minder zorg voor het moment van inzet, meer aandacht voor je partij.

In het koraal Meine Seele erhebt den Herrn was de verrijking van het Bätz-Witte orgel prachtig hoorbaar in het pedaal: fagot 16' samen met de prestant 8'. Een vol pleno in een fraai klankenspectrum.

In de uitvoering van de cantate BWV 182 Himmelskönig sei wilkommen, zette Harry Toebes een oprechte geloofsbelijdenis neer van de Christen die God in zijn hart wil ontvangen. De rust die in de gehele cantate door Bach is getoonzet, was al direct hoorbaar in de sunfonia en het openingskoor.

Deze cantate kent maar liefts drie aria's achter elkaar: bas met viooltegenstem, alt met blokfluit, en tenor met cello. Vooral altaria Leget euch dem Heiland unter, door Maria den Hertog met de altblokfluit als tegenstem was een interpretatie van grote schoonheid. De tenoraria was eveneens fraai, waarbij de cellobegeleiding ondanks de vele snelle noten, toch een stabiliteit uitstraalde, waar de solist zich in zijn zang door gesteund wist.

Het koor zingt immer geroutineerd, is in staat modulaties van grote naar kleine-terts toonsoort in slechts één akkoord moeiteloos te zingen, en mist vrijwel geen enkele inzet op tijd en toonhoogte.

De uitvoering van cantate 182 was ook één van de hoogtepunten van het seizoen 2009 van de Abendmusiken onder leiding van Harry Toebes.

WIM MEILOF

Concert: 26-09-2009