"Abendmusiken" nieuwe concertserie in Oosterkerk

Hoorn is een cultureel evenement rijker: op zaterdag 21 september start om 17.00u een serie orgel/cantateconcerten onder de naam "Abendmusiken" in de Oosterkerk. Een uniek initiatief omdat iets dergelijks in Hoorn nog niet bestond. De initiatiefnemers, Harry en Marjon Toebes, vonden dan ook onmiddellijk een enthousiaste Rabobank Hoorn-Medemblik en een even enthousiaste Stichting Oosterkerk aan hun zijde om dit initiatief financieel en logistiek uitvoering te geven. De Rabobank biedt haar leden dit concert aan in het kader van het initiatief "September-ledenmaand", maar vanzelfsprekend is het concert toegankelijk voor alle liefhebbers van orgel- en koormuziek uit Hoorn en wijde omgeving.

De Oosterkerk is niet alleen een mooie monumentale kerk, maar bezit bovendien een fraai Bätz-Witteorgel. Dit orgel staat centraal in de serie "Abendmusiken".

De term "Abendmusiken" werd in het midden van de 17e eeuw in de Duitse Hanzestad Lübeck gebruikt voor orgel/cantateconcerten waarmee de kooplieden die wachtten op de opening van de handelsbeurs, werden vermaakt. De organist van de Marienkirche aldaar, Franz Tunder, was de initiator en zijn meer bekende opvolger, Dietrich Buxtehude, heeft dit fenomeen uitgebouwd tot een destijds zeer bekende concertserie. De grote Johann Sebastian Bach had er een voetreis van bijna 300 km voor over om Buxtehude bij de "Abendmusiken" te kunnen beluisteren. Het is dan ook niet vreemd dat deze drie componisten op het programma staan van het eerste concert op 21 september a.s. Als openingswerk speelt de organist Hein Hof de Preludium in g-klein van Franz Tunder.

Hein Hof is organist van de Lutherse kerk in Amersfoort, maar Westfries van geboorte. Zijn wieg stond in Spanbroek.

Na dit werk zal dirigent Harry Toebes een korte toelichting geven op het volgende werk, de cantate "Alles was ihr tut" van Dietrich Buxtehude. Deze cantate zal worden uitgevoerd door het Collegium Musicum Hornense en het barokorkest Cappella Horna.

Organist Hein Hof sluit af met de schitterende Dorische Toccata en Fuga BWV 538 van Johann Sebastian Bach.

Opvallend is ook het tijdstip voor de "Abendmusiken": van 17.00u tot 18.00u. Het winkelende publiek kan zo een middag "stadten" in de gezellige VOC-stad Hoorn afsluiten met een uur prachtige muziek op loopafstand van het centrum!

De toegang voor dit unieke concert is gratis. Bij de uitgang zal een collecte worden gehouden om de voortgang van deze serie te stimuleren. Voor het seizoen 2003 is al een drietal concerten gepland, waarbij ook het VSB Fonds Noord-Holland-Noord een concert zal financieren. Er is een flyer beschikbaar met daarop de data en de uit te voeren werken. Deze zal aan het publiek worden uitgereikt.

Concert: 21-09-2002

Ook bij dit concert: